کد مطلب:277234 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

روایات اسلامی و دین آینده جهان
روایاتی كه در رابطه با آینده جهان و جهانی شدن اسلام، در منابع مختلف شیعه و سنّی آمده، بسیار زیاد و از حدّ احصا و شماره بیرون است. گر چه ما در فرصتهای مناسب بخش عمده ای از آنها را در طیّ مباحث آینده به تفصیل نقل خواهیم نمود؛ ولی در عین حال، در اینجا نیز برای روشن شدن اذهان، قسمتی از آنها را برای خوانندگان عزیز نقل می نماییم.

اینك به نمونه هایی از این روایات توجه فرمایید:

پیامبر اكرم در حدیثی در رابطه با دین آینده جهان می فرماید:

«... تُمْلاَُ الاْرْضُ مِنَ الاِْسْلامِ، وَ یُسلَبُ الكُفّارُ مُلْكُهُمْ، وَ لایَكُونُ مُلْكٌ إلاّ اِلاسْلام، وَ تَكُونُ الاَْرْضُ كَفاثُورِ الْفِضَّةِ». [1] .



[ صفحه 361]



«در آن روز، آیین مقدّس اسلام سراسر روی زمین را فرا می گیرد، حكومت از دست كفّار گرفته می شود، حكومتی جز حكومت اسلامی نخواهد بود، و سرتاسر زمین همانند ورق نقره از هرگونه تیرگی پیراسته خواهد بود».

در حدیث دیگری در مورد جهانی شدن اسلام در زمان حضرت مهدی (علیه السلام) با تأكید بیشتر می فرماید:

«لَیَدْخُلَنَّ هذَا الدِّینُ علی ما دَخَلَ عَلَیْهِ اللَّیلُ». [2] .

«تا هر كجا كه تاریكی شب وارد شود، این آیین مقدّس نفوذ خواهد كرد».

امام حسین (علیه السلام) می فرماید:

«التّاسِعُ مِنْ وُلْدِی وهُوَ الإمامُ الْقائِم بِالْحَقِّ، یُحْیِیِ اللهُ بِهِ الأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها، وَ یُظْهِرُ بِهِ دِینَ الْحقِّ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَلَوْكَرِه الْمُشْرِكُونَ». [3] .

«نهمین فرزند من، امام قائم به حق است. خداوند به وسیله او زمین مرده را زنده می كند، و دین حق را به دست او بر تمام ادیان پیروز می گرداند اگر چه مشركان كراهت داشته باشند».

امام سجّاد (علیه السلام) می فرماید:

«إنَّ الإسْلامَ قَدْ یُظهِرُهُ اللهُ عَلی جَمِیعِ الاْدْیانِ عِنْدِ قِیامِ الْقائِم عَلیهِ السَّلام». [4] .

«بدون تردید خداوند به هنگام قیام قائم (علیه السلام)، اسلام را بر همه ادیان پیروز می گرداند».

امام باقر (علیه السلام) می فرماید:

«الْقائِم مِنّا مَنْصُورٌ بِالرُّعْبِ، مُؤیَّدٌ بِالنَّصْرِ، تُطوی لَهُ الاْرْضُ، وَ تَظْهَرُ لَهُ الكُنُوزْ، وَ یَبْلُغُ سُلْطانُهُ الْمشْرِقَ وَ الْمَغْرِبَ، وَ یُظْهِرُ اللّهُ بِهِ دِینَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْكَرِهَ الْمُشْرِكُونَ». [5] .



[ صفحه 362]



«قائم ما به وسیله رعب (در دل دشمنان) یاری می شود، و با نصرت الهی تأیید می گردد. زمین برای او در هم پیچیده می شود، و گنجهای زمین برای او ظاهر می شود، و دولت او به شرق و غرب جهان می رسد، و خداوند به وسیله او دین خود را بر همه ادیان پیروز می گرداند هر چند كه مشركان دوست نداشته باشند».

امام صادق (علیه السلام) می فرماید:

«إذا قامَ الْقائِمُ لایَبْقی أرْضٌ إلاّ نُودِیَ فِیْها شَهادَةُ: أنْ لا إله إلاّ اللهُ، وَ أنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللهِ». [6] .

«هنگامی كه قائم ما قیام كند، هیچ نقطه ای در زمین باقی نمی ماند مگر این كه آواز شهادت به توحید و یگانگی خدا و رسالت رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) در آنجا بلند می شود».

بنا بر این، آنچه از مجموع روایات گذشته استفاده می شود این است كه: سرانجام دین اسلام همه كره زمین را فرا خواهد گرفت و بر همه ادیان جهان پیروز خواهد گردید، و این در هنگامی است كه حضرت مهدی (علیه السلام) ظهور كند و حكومت واحد جهانی را تشكیل دهد و برنامه جهانی شدن اسلام و وعده های خداوند را تحقق بخشد.

برای روشن تر شدن مطلب، بحث پیش گفته را از نگاهی دیگر پی می گیریم.


[1] الملاحم و الفتن، باب 178، ص 173 و در چاپ ديگر، ص 83، باب 186، ط بيروت.

[2] مجازات النبويّه، ص 419؛ منتخب الاثر، ص 160، فصل 2، باب 1، ح 57.

[3] بحار الانوار، ج 51، ص 133، ح 4 ؛ الزام الناصب، ج 1، ص 216 ؛ منتخب الاثر، ص 205، ح 4 ؛ كفاية الاثر، ص 232.

[4] ينابيع المودّة، ج 3، ص 78؛ منتخب الاثر، ص 294، ح 5.

[5] بحار الانوار، ج 52، ص 191، ح 24 ؛ منتخب الاثر، ص 292.

[6] تفسير عياشي، ج 1، ص 183 ؛ بحار الانوار، ج 52، ص 340، ح 89.